al even geen internet meer gehad.

Hier de verslagen van de afgelopen week(en).
Heb niet eerder wifi gehad, dus kon het nu pas weer uploaden.

Dag 53 woensdag 26-3-14
Op de school weer paar motor practicums voorgedaan en hun laten doen, en kwamen erachter dat de zit al redelijk goed beheersten. Of iig alles goed kunnen maken vanaf de tekening maar de logica erachter nog niet helemaal snapten. Dus nog wat dingen uit gelegd hoe het werkten.
Ook merkten we dat de leerlingen echt willen leren en overal mee willen helpen.
Smiddags teruggereden en door de hitte weer niet veel gedaan.
Savonds pannenkoeken gebakken, en de manier hoe was weer hilarisch met geweldige samenwerking, niet dus :-P .

Dag 54 donderdag 27-3-14
Vandaag weer les gegeven, nu in de installatie techniek. Om te kijken wat ze hiervan wisten. Dit duurde zoals verwacht weer veel langer, en hier viel het me op dat ik ze nog wel het een en ander bij kon brengen, omdat ze hier nog niet alles goed deden, en ze wat practice tips gegeven.

Smiddaga nog even bij de directeur afscheid genomen, daarna wat gegeten en teruggereden naar Gambia. Savonds weer in senegambia gegeten en uitgegaan wat echt een gezellig avondje was.

Dag 55 vrijdag 28-3-14
Sochtends naar de containers gegaan met Jan, en alle spullen overgeladen van de Volkswagen transporter naar de VW LT brandweerbus die we mee moesten nemen naar Senegal om daar te laten zien aan de plek waar hij gedoneerd gaat worden.
Daarna nog een heleboel tafels en stoelen ingeladen op de aanhangwagen en in de bus.
Smiddags weer evaluatie gehad met z'n alle, en savonds gezellig met de hele club uit eten geweest en daarna op stap tot in de late uurtjes.

Dag 56 zaterdag 29-3-14
Gister voor het eerst hier en kamertje gehuurd, dus kon heerlijk uitslapen, ipv om half 10 de auto uitzweten als daar de zon opkomt.
Smiddags met Norvel en Lisanne gezellig uit eten geweest en over een marktje gelopen. En savonds gezellig uit eten geweest met een anderw club, en daarna terug naar het compount gegaan en daar nog een grezellig avondje gehad.
Of hoewel gewoon lekker weekend gehouden ;).

Dag 57 zondag 30-3-14
Weer heerlijk uitgeslapen, en smiddags weer naar de grens van senegal gereden met alle spullen.
Tot onze verbazing liet de man achter de balie ons alweer niet door, met het smoesje dat de auto te oud was....
Dit was ook een nieuwe man die wij nog nooit eerder hadden gezien, dus daar kan het aan liggen.
Dus contact met Jan opgenomen, die het onderhand ook gehad had met al dat gedoe, en we mochten terugkomen van hem.
Dus een uur heen gereden, en konden we weer een uur terug, eenmaal terug gekomen met Jan besproken wat er nu ging gebeuren.

Blijkbaar waren er ondertussen wat boze telefoontjes gepleegd door de gouverneur en minister en werd ons verzekerd dat we nu wel door zouden mogen.
Dus gaan we het maandag maar weer proberen. Savonds gezellig in senegambia gegeten en gekaart bij een bar.

Dag 58 maandag 31-3-14
Jan had gezegd dat we het lekker rustig aan moesten doen, dus lekker tot 10 uur uitgeslapen, daarna op het gemakje weer naar de grens gereden met de brandweer bus. Wat overigens ook niet anders kan, aangezien de turbo kapot is dus de bus echt niet vooruit te branden is.
De nieuwe douane was ineens poes lief tegen ons, en liet ons zonder problemen door. Dus hij zal wel gruwelijk op z'n kop hebben gekregen van zijn baas gokken wij zo.

Doorgereden naar biala, en daar overnacht, wat we de eerste week in senegal ook al hadden gedaan.
Smiddags met z'n 7e in de kleine Opel Frontera gepropt, en een half uur naar een dorp in de buurt gereden, waar deze gedoneerd gaat worden.
Dit was een groot feest, er waren denk ik wel 1000 man aanwezig, ze waren met kanonnen en geweren aan het schieten (met niks erin overigens ;). )
Ze maakte muziek met stukken hard hout en ijzeren staven op elkaar te slaan, wat nog redelijk klonk ook met zoveel man. Er werd gedanst en wij kregen traditionele kleding aan, kortom mooi feest om meegemaakt te hebben.
Savonds in de bus geslapen, omdat het langs norvel geen doen was....

Dag 59 dinsdag 1-4-14
Sochtends de tafels en stoelen afgezet op de kleuterschool in de buurt, en van ieder model een paar voorbeelden in elkaar gezet. Het juiste gereedschap nog afgegeven zodat ze alles zelf in elkaar kunnen zetten.

Daarna doorgereden naar sindian, de school waar we nu naartoe gingen. Hier hadden we de meeste spullen uitgezocht die ze hadden, daarna op de school gegeten, we kregen koud ei, met soort van sla, lauw water en droog brood voorgeschoteld. Kortom een echt feest maal.

Daarna met sander, koen Norvel, aminate en ik naar zichishore gereden om de passavanse weer te regelen voor de auto's, en ook de brandweer auto laten zien op de plek waar deze gedoneerd gaat worden. dit was niet zo spectaculair, gewoon even met de baas gepraat en dat was het.
Daarna teruggereden, filmpje gekeken en ik was nog een rondje wezen lopen in het dorp. Aangezien we bij de directeur van de school overnachten en we echt in de middel of nowhere waren in een klein dorpje.

Hier werd ik gelijk uitgenodigd door mensen om wat 'atahja' te komen drinken, lokale thee hier. Dit was wel leuk, en ik was de eerste blanken die de mensen daar gezien hadden.
Ook nog even met de directeur meegelopen naar een groot kampvuur, daar waren ze kinderen de koran aan het leren met liedjes en verhalen. Wat echt leuk was om te zien.
Dit deden ze 6 avonden per week elke avond van 7 tot 10 uur.

Savonds weer in de bus geslapen omdat Norvel weer voor geluids overlast zorgden xD.

Dag 60 woensdag 2-4-14
Op de school ontbeten ochtends. Zoon slecht ontbijt hebben we nog niet gehad denk ik, maar met tegenzin toch wat naar binnen weten te werken.
Daarna op de school een lesje e!extra gegeven met motoren en relais die ze daar hadden. Ook de test borden wat veiliger gemaakt door er onder andere automaten tussen te zetten en de met tape aan elkaar gedraaide vd draden vervangen door wago's.

Verder in het metaaltechniek lokaal onze aanhanger weer recht gebogen met een lange I balk. En aan de zijkant buizen en een kruis tegen aangepast, voor de versteviging. Want de aanhanger met tafel frames was helemaal krom gebogen onderweg op de zandpaden hier.

Smiddags met de directeur nog naar een lokale worstelwedstrijd wezen kijken, en daarna weer teruggereden naar biala, om daar te overnachten.

Voor het eerst deze week weer lekker in een bedje geslapen xD, helaas was er in baila geen water dus konden we ons nog steeds niet douchen :-$
Dag 61 donderdag 3-4-14
Sochtends lekker uitgeslapen en daarna op het gemakje teruggereden naar Gambia. Daar weer gezellig bijgepraat met de andere teams, alle spullen utgeladen en savonds met een grote groep uit gegaan, was hartstikke gezellig :-)

Dag 62 vrijdag 4-4-14
Sochtends hadden er wat last van een kater, ik was als eerste aan het ontbijt. Toen kwam Wouter met de vraag of ik hem naar de garage kon slepen, aangezien zijn stuurbekrachtiging kapot was.
Bij de garage even blijven kijken hoe dat er in Afrika aan toe gaat, en daarna weer teruggereden.
Dit had ik sochtends gedaan, en de rest had bespreking met Jan over wat we volgende week gaan doen.

Middags nog wat spullen weggebracht, en savonds bij het compount gegeten en gezellig n filmpje gekeken.

Dag 63 zaterdag 5-4-14
Ochtends met een paar man naar een markt in de buurt geweest, wat wel gezellig was. Daarna lekker middag eten op aan het strand, en nog even aan het zwembad gelegen.
Savonds weer gezellig uit geweest, en er was een nieuwe club open gegaan, waar wij de eigenaar van kennen. Dus veel gratis drankjes en weer een hartstikke gezellige avond achter de rug.

Dag 64 zondag 6-4-14
Smiddags met sander naar het zwembad geweest in het senegambia hotel, later kwam Norvel ook nog, daar nog wa aapjes gezien die bijna m'n spullen hadden gestolen. En savonds weer lekker op het compount gegeten en alle spullen voor maandag gepakt, want dan gaan ik en Norvel voor 2 dagen naar senegal om de leraar wat les te geven op de draaibank in baila.