alweer over de helft ondertussen, time fly's

Dag 34 zaterdag 8-3-14
Sochtends opgestaan en lekker ontbeten, daarna naar de stone cirkels of Afrika wezen kijken, en een slavenhuis bezocht op een eilandje. Wat mooi was om te zien, al was het helaas niet onderhouden en waren sommigen delen helemaal vergaan.

Daarna teruggegaan, gezellig wat gegeten en gedronken. En om 4 uur een boot trip door baboon island geregeld, hier hadden we mooie vogels, bavianen en andere apen gezien. Helaas geen krokodillen of mijlpaarden . maar was een leuk relax tochtje door en om de eilanden.

Savonds lekker gegeten. En redelijk op tijd naar bed gegaan.

Dag 35 zondag 9-3-14
Sochtends weer terug gereden naar tanji, waar we bijna de hele dag over hadden gedaan. Onderweg nog een keer gestopt bij een dorpje om wat eten te halen. En sommigen hadden daar nog nooit een blanke in het echt gezien. Dit komt omdat de binnenlanden totaal niet toeristisch zijn, dit heb je alleen aan de kust.

En de meeste toeristen stoppen ook niet bij een klein dorpje, omdat er vanuit de hotels verteld word dat het daar gevaarlijk is wat totaal niet het geval is.

Savonds lekker gegeten in de stad, en nog ffe uitgegaan, want maandag hadden we vrij geregeld omdat we best wel veel overuren hadden gemaakt de afgelopen 2 weken, wat Jan huizinga (hoofd van de stichting go for africa) natuurlijk ook opgevallen was.

Dag 37 maandag 10-3-14
Vandaag nog lekker een dagje vrij, sochtends eerst naar een slangen farm geweest, wat slangen vastgehouden en wat andere leuke dieren gezien.
Wat wel speciaal was was dat dit allemaal gewoon in de buitenlucht was hier ipv achter glas zoals in Nederland.
Daarna wilden we nog een mooi strand bezoeken, dit kregen we alleen niet gevonden en aangezien de tank ook bijna leeg was teruggereden en lekker Gegeten bij het senegambia hotel en daar aan het strand gelegen, savonds lekker gegeten in de stad en op tijd teruggegaan.

Dag 38 dinsdag 11-3-14
Sochtends vroeg opgestaan en alle spullen gepakt voor Senegal en de laatste dingen voorbereid. Daarna smiddags met alle auto's nog wat foto's voor ROC Tilburg gemaakt met banners erbij.

Savonds een keer n lokaal tentje geprobeerd, hier was iedereen die er zat rustig wat wiet of hash te roken. We moesten bijna een uur wachten op het eten, maar town we het kregen was dit alweer snel goed, want zoon goede kip was lang geleden dat ik deze ophad, en dat voor 3 euro xD.

Daarna teruggegaan naar Kaïro garden, en heb daar nog gezellig avondje gehad met verschillende andere teams. En rond half 2 gaan slapen.

Dag 39 woensdag 12-3-14
Vanochtend om 7 uur opgestaan, want de planning was om 8 uur vertrekken. Helaas moesten we nog bijna 3 kwartier op Jan Huizinga wachten, die ook meeging.

Eenmaal vertrokken was er een weg afgesloten, dus hadden we een toeristische binnendoor weg moeten kiezen. Uiteindelijk bij de grens aangekomen, gelukkig ging dit heel soepel dit keer en waren we binnen 3 kwartier de grens over. en dit zelfs met een draaibank op aanhanger, viel niks tegen dus.

Na nog ongeveer een uurtje gereden te hebben kwamen we aan bij de school in baila. Hier hadden we de auto met aanhanger neergezet want deze wilden de Afrikanen zelf al uitladen en op z'n plek zetten.
Ondertussen hadden wij wel honger gekregen, want het alweer -+2 uur. Dus zijn wij naar het kampement gereden en hebben hier lekker gegeten.

Rond 4 uur weer terug naar de school gereden, en hier stond de draai bank nog steeds op de aanhanger wat we wel al verwacht hadden. Aangezien het haast onmogelijk was om hem in die positie eraf te krijgen.
Wij de aanhanger verzet, en met een krik en 3 stukjes stalen buis eronder de draaibank binnen en uur op z'n plek gekregen. Wat uiteindelijk veel soepeler ging als wij ooit verwacht hadden.

Savonds weer lekker gegeten na een paar pilsjes optijd gaan slapen.

Dag 40 donderdag 13-3-14
Om 7 uur opgestaan, omdat we om 8 uur op de school af hadden gesproken. Helaas kwam het ontbijt een kleine 3 kwartier te laat, dus waren er iets later aanwezig. Wat hier ook helemaal niks uitmaakt.

Op de school de draaibank klaar gemaakt voor gebruik, alle spullen uitgeladen en goed rondgekeken wat weer volgende week allemaal nodig hebben.
Helaas toen weer de draaibank aan wilden zetten zoemde hij maar er begon niks rond te draaien.
Na even gezocht te hebben bleek de transformator die ertussen zit van 230v naar 400v 3 fase kapot te zijn. Of een condensator die erin zat.
Deze hebben we in Senegal nog proberen aan te komen, dit was helaas niet gelukt.
Daarna nog een paar practicums werkend proberen te krijgen, tot de stroom om 1 uur uitviel en we terug gingen voor lunch.

Smiddags nog wat tafels en stoelen naar een kleuterschool gebracht, en wat flesjes wisky gehaald voor 3 euro per stuk natuurlijk omdat koen jarig was ;).

Savonds zoals te verwachten een gezellig avondje gehad ;) en rond 1 uur naar bed gegaan.

Dag 41 vrijdag 14-3-14
Sochtends een beetjew uit kunnen slapen, en rond half 10 weer teruggereden richting gambia omdat we hier om 1 uur een vergadering hadden vanuit gfa.

De terugreis ging ook weer soepel, moest alleen een keer plots uitwijken voor een diep gat in de weg met +-85kmph, dit ging gelukkig net goed.

Rond 1 uur vergadering gehad, hier verteld elk team wat ie die week heeft gedaan en wat ze eventueel nog nodig hebben. was wel leuk dat Harry ook nog even vermelden dat wij de draaibank. Aanhanger en argegraat werkend hebben gekregen, wat in al 3 jaar nog niet gelukt was.

Dit was rond half 4 afgelopen, daarna nog gezellig bijgekletst met iedereen en rond half 6 weer teruggegaan.
Savonds met 24 mensen van gfa uit eten geweest, omdat koen en Tijn jarig waren geweest deze week. En daarna gezellig met zijn alle op stap geweest in sene-gambia.

Dag 42 zaterdag 15-3-14
Sochtends naar en markt geweest met Teun en Norvel, daar wat spullen gekocht en daarna nog rond gezocht voor en condensator om de draaibank weer werkend te krijgen. Uiteindelijk kwamen we bij iemand thuis uit, die in zijn achtertuin zelf nieuwe spoelen om motoren deed wikkelen met de hand. En daar lag dan ook zijn hele achtertuin vol mee.
Gelukkig had deze beste man precies de zelfde liggen en waren weer binnen en half uurtje klaar met zoeken wat alles meeviel.

Daarna teruggereden, en nog even bij een vissersdorpje rondgekeken, hier kregen we nog een gratis gerookt visje omdat we van gfa waren. Wat heerlijk smaakte, al zou ik dit thuis nooit proeven denk ik omdat het nog een complete vis was waar je zelfs de hersens nog zag zitten.
Ook vertelde de man nog dat ze de vis 5 dagen aan en stuk rookten, en deze daarna tot een half jaar houdbaar was.

Terug bij het kampenment de hele middag gezellig gekletst en niet veel meer gedaan.